×
×
  • شهرام آدم نژاد، معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی
    بررسی چالش‌های ساختاری و اجرایی در تعامل میان گمرک و نظام حمل‌ونقل کشور

  • کد نوشته: 35638
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • 0
  • با توجه به جایگاه راهبردی ایران در منطقه و نقش محوری آن در مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی، ضرورت دارد تعاملات میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های فعال در عرصه حمل‌ونقل کشور به بالاترین سطح انسجام و کارآمدی برسد .
    بررسی چالش‌های ساختاری و اجرایی در تعامل میان گمرک و نظام حمل‌ونقل کشور

    با توجه به جایگاه راهبردی ایران در منطقه و نقش محوری آن در مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی، ضرورت دارد تعاملات میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های فعال در عرصه حمل‌ونقل کشور به بالاترین سطح انسجام و کارآمدی برسد .

    به گزارش وقایع نیوز به نقل از پرتال حمل و نقل: بررسی‌های کارشناسی صورت‌گرفته حاکی از آن است که مشکلات متعدد ساختاری، فرآیندی و فناورانه، مانعی جدی در مسیر تسهیل تجارت و ترانزیت کشور ایجاد کرده است . در این بولتن، چالش‌های محوری و برخی راهکارهای قابل‌ طرح ارائه می‌گردد .

     

     محورهای اصلی چالش‌ها

    ۱. فقدان ساختار یکپارچه و هماهنگی میان‌نهادی

    فقدان سازوکارهای ارتباطی مؤثر و شفاف میان گمرک و بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، موجب بروز اختلال در گردش کالا، تأخیر در ترخیص و نارضایتی ذی‌نفعان شده است . این ناهماهنگی در بسیاری موارد منجر به دوباره‌کاری، افزایش هزینه‌های لجستیکی و ناتوانی در رقابت با مسیرهای جایگزین منطقه‌ای می‌شود .

     

    ۲. تعدد مقررات و ناهماهنگی اجرایی

    وجود آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متنوع و بعضاً متناقض از سوی نهادهای متعدد، فضای عدم قطعیت برای فعالان اقتصادی به‌وجود آورده است . همچنین تفاوت در اجرای مقررات در مبادی گمرکی مختلف، زمینه‌ساز سردرگمی و سوءبرداشت از ضوابط جاری شده است .

     

    ۳. ضعف زیرساخت‌های لجستیکی در پایانه‌های گمرکی

    کمبود امکانات استاندارد بارگیری، باراندازهای مجهز، سیستم‌های حمل درون‌پایانه‌ای، سردخانه‌ها و مسیرهای دسترسی مناسب در بسیاری از گمرکات مرزی کشور مشهود است . این امر موجب تأخیر در فرآیند حمل و توزیع کالا و هدررفت منابع شده است .

     

    ۴. ناپیوستگی سامانه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل و گمرک

    رغم راه‌اندازی سامانه‌هایی نظیر “پنجره واحد تجارت فرامرزی” و “سامانه جامع گمرکی”، ضعف در اتصال عملیاتی این سامانه‌ها با سیستم‌های فعال در حمل‌ونقل (ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی) همچنان مانعی اساسی در بهره‌برداری بهینه از فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین محسوب می‌شود .

     

    ۵. ناکارآمدی ناوگان و تأثیر آن بر عملکرد گمرکات

    فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و کندی جابه‌جایی کالا به‌ویژه در مرزها، موجب افزایش تراکم، کاهش ایمنی و ایجاد گلوگاه‌های اجرایی در فرآیند ترخیص کالا شده است.

     

    پیشنهادهای اجرایی

    ۱. تدوین سند راهبردی تعامل گمرک و حمل‌ونقل با تمرکز بر وظایف دستگاه‌ها، مکانیزم هماهنگی و نظام پاسخ‌گویی

    ۲. ایجاد پایگاه داده مشترک بین گمرک، راهداری، راه‌آهن و سایر نهادهای ذی‌ربط

    ۳. توسعه زیرساخت‌های لجستیکی در گمرکات مرزی و بین‌المللی با جذب سرمایه بخش خصوصی

    ۴. نوسازی ناوگان حمل‌ونقل فعال در خطوط گمرکی با مشوق‌های مالی و تسهیلات بیمه‌ای

    ۵. بازنگری در مقررات و تسهیل فرآیندهای ترخیص کالا از طریق استانداردسازی رویه‌ها در سراسر کشور

     

    نتیجه‌گیری

    هماهنگی نظام‌مند میان گمرک و بخش حمل‌ونقل، نه‌تنها راهگشای رونق اقتصادی و افزایش بهره‌وری زنجیره تأمین است، بلکه اعتبار بین‌المللی کشور را در مسیرهای تجاری و ترانزیتی ارتقا خواهد داد . این مهم، مستلزم عزم جدی در سطح عالی و سیاست‌گذاری منسجم در درون شورای عالی هماهنگی‌های حمل‌ونقل کشور است .

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *